مجموعه مقالات فرهنگیان با موضوع “چگونه می توان دانش آموزان را به شرکت در مراسم دعا ترغیب نمود؟”

دانش آموزان، سرمايه‏ هاى عظيم يك جامعه، آينده‏ سازان نظام و افتخار آفرين مردم ‏اند. جامعه ‏شناسان معتقدند جامعه‏ اى سالم است كه دانش آموزانى سالم داشته باشد. يكى از راه‏هاى مهم تربيت سالم، آشنايى دانش آموزان با آموزه‏ هاى دينى و بايدها و نبايدهاست. آموزش و پرورش سنگ زیر بنای رشد و تربیت کودک و نوجوان است. توجه صرف به علم، منهای پرورش، کودک و نوجوان را دچار مشکلات عدیده ای خواهد نمود. در این میان یکی از مسائل مهم تربیتی کودکان و نوجوانان پرداختن به تربیت دینی از جمله علاقه مند کردن آنها، به نماز و دعا است. از این رو  بر آن شدیم تا با اعلام فراخوان مقاله نویسی با موضوع “چگونه می توان دانش آموزان را به شرکت در مراسم دعا ترغیب نمود؟” به مناسبت یکصدمین سالگشت تالیف کتاب مفاتیح الجنان مقالات ارسال شده توسط فرهنگیان عزیز را در این بخش به تدریج منتشر کنیم.

چگونه می توان دانش اموزان را به شرکت در جلسات دعا  ترغیب نمود؟

نویسنده:فاطمه ناظمی

دبستان دخترانه حسین امین یک

ناحیه دو اصفهان

نماز و دعا خواندن ميراث تمامي انبياء است هر پيامبري که مبعوث به رسالت شد.انسانها را به نماز دعوت کرد و به آن سفارش نمود. (( قرآن کريم در «سوره مريم آيه 31 از دعوت به نماز حضرت عيسي (ع) و درآيات بعد از دعوت، به نماز حضرت اسماعيل (ع) ياد کرده است.دانلود pdf

چگونه دانش آموزان را به دعا کردن و ارتباط با خدا ترغیب و تشویق کنیم؟
زهرا سلامه زاده زواره
آموزگار پایه دوم دبستان بنت الهدی صدر زواره

چگونه دانش آموزان را به دعا کردن و ارتباط با خدا ترغیب و تشویق کنیم، تا از ژرفای جان و دل، خدا را در دل و جان خویش پذیرا باشند این مقاله نگاهی دوباره به مفهوم. دعا ، چگونگی دعا ،فرق دعا با عبادت ، آثار دعا، زمان و مکان دعا و… است که در پی پاسخ به سوال چگونگی ترغیب دانش آموزان به شرکت در جلسات دعا می باشد برای ترغیب و تشویق به شرکت در جلسات دعا ابتدا باید زیر بناهای فکری افراد را مورد بررسی قرار داده دانلود pdf

چگونه می توان دانش آموزان را به شرکت در جلسات دعا ترغیب نمود.
نام و نام خانوادگی: فاطمه علمی فر
نام آموزشگاه: دبستان پسرانه نجارکال
استان: مازندران
شهر: سمیرغ

باید عرض نمود که یکی از گرایش های انسان گرایش به مذهب و داشتن رابطة عاطفی با خدا است. گرایش به مذهب و اعمال و عبادات مذهبی در نهاد انسان به ودیعت نهاده شده است. هر اندازه تعلق و دلبستگی انسان به دنیا و مادیات کمتر باشد، به همان اندازه گرایش مذهبی در او قویتر بوده و از عبادات و مراسم مذهبی لذت میبرد. دانلود pdf

به نام خدا

عنوان مقاله: چگونه می توان دانش آموزان را به  شرکت در جلسات دعا ترغیب نمود؟

 نام نویسندگان:

محدثه شهیدی- محسن شهیدی- استان خراسان شمالی- شهرستان بجنورد- مدرسه شهدای نوده چناران

منابع انسانی نقش اساسی را در فرآیند تربیت دانش آموزان ایفا می کنند. تدابیر، روش ها و تعاملاتی که از سوی عوامل فهیم و معزز پرورشی و آموزشی در جریان تلاش مستمر در محیط های تعلیم و تربیت به ویژه در کلاس درس در فرآیند یاددهی و یادگیری جهت ایجاد تغییر و یا اصلاح رفتار متربیان به کار گرفته می شود در بالندگی و تربیت نسل نو حائز اهمیت است. سخن پیرامون تجارب برتر تربیتی در قالب روایت پژوهی اقدامی هوشمندانه برای دستیابی به این سرمایه های گران سنگ و استفاده از توانایی ها و تجارب نیروی انسانی است.دانلود pdf

راهکارهای تشویق فرزندان به دعا

 نویسنده: سمیه کرباسی راوری

 کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر نرم افزار

هنرآموز شبکه، هنرستان رضویه، شهرستان راور،  استان کرمان

بهار 1402

خانواده براي تربيت ديني و مذهبي فرزندان و ترغيب آنها به  دعا بايد صادق و راستگو باشند. اين اصل اول است. در خانواده هايي كه بزرگترها تظاهر به دينداري مي كنند نمي‌توانند بچه هاي خود بخصوص نسل جوان را جذب دين و دعا نمايند. اصل دوم اينكه گاهي ممكن است پدر و مادر سختگيري كنند براي تعليم مسائل ديني ولي اصل همان تشويق است. جوانان به حكم فطرت از آلودگيها نفرت دارند و دوست دارند به پاكي ها برسند پس بدانند دعا چاره ساز است. جوانان بايد بدانند خدا خيلي به آنها نزديك است. نوجوانان و جوانان بايد به كمك خانواده ياد بگيرند كه اگر فرمان خدا را اجابت كنند خدا دعاي آنها را مستجاب مي كند. پس با عزمي قوي به سوي خدا مي روند و به او پناه مي برند. دانلود pdf

تربیت عبادی جوانان

اداره کل آموزش وپرورش استان البرز

آموزش و پرورش کرج ناحیه3

نویسنده:مژگان یاسری

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی

متوسطه اول شهیدثانی

چکیده:

یکی از آموزه های تربیتی اسلام دعا و نیایش است، همان درخواست قلبی که طی آن انسان مستقیما با خداوند ارتباط برقرار نموده و راز و نیاز می کند و به آرامش روحی  می رسد که سلامت جسم او هم تضمین می شود. و ازجایی که هیچ انسانی به دور از بلا و گرفتاری نیست فقط می توان آن را با دعا و ارتباط با خداوند رفع کرد، انسان با دعا به خدای خود پناه می برد که سبب عزت نفس او نزد آفریدگارش می شود. وقتی از دارنده کمالات چیزی طلب می کند، قلب او سرشار از لذت می شود که آرامش را در وجود انسان می آفریند و با اعتماد به یاری حق به سوی موفقیت حرکت می کند و خدای توانا را همیشه همراه خود حس می کند در زندگی دنیوی خشنود است و دچار اضطراب نمی شود.دانلود pdf

چگونه می توان دانش آموزان را به شرکت در جلسات دعا ترغیب نمود؟

 نویسندگان:

زهرا سیستانی شمس آبادی: کارشناسی ارشد تاریخ تشیع، دبیر آموزش و پرورش شهرستان مه ولات

فاطمه عاقل: کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی و معاون آموزشی شهرستان مه ولات

عفت سادات کاظمی: لیسانس ادبیات فارسی ، مدیر آموزشگاه شهرستان مه ولات

 

چکیده

دعا عبادت است؛ دعا یکی از وسایل ارتباط با خداوند است که این ارتباط عامل موثری در راه خودسازی بنده است. بنده وقتی خودش را بشناسد به خداشناسی می رسد. این پژوهش با هدف لزوم تاثیر دعا و نقش آن در زندگی و مشارکت دانش آموزان در جامعه امروزی است. در واقع در این پژوهش به تاثیر دعا در زندگی دانش آموزانی است که به دلیل فضای مجازی ، اینترنت و …. از بسیاری از مسائل فرهنگی مانند دعا و نیایش دور شده اند. و این تاثیرات را در افکار غلط آنها می توان یافت. ما به عنوان برگزار کنندگان دعا و نماز در مدارس سعی کردیم جلسات با انرژی و با نشاط برگزار کنیم چرا که دانش آموزان وقتی به عمق و ارزش دعا پی ببرند سیم اتصال را قطع نمی کنند. چرا که دعا کردن در خواست از معبودی است که سرتاسر وجودمان را عشق او فراگرفته است و سعی کردیم جلسات دعا را در بهترین موقع و بهترین مکان برای دانش آموزان اجرا کنیم . به امید آن روزی که دانش آموزان عزیزمان پیشگام مسائل فرهنگی در جامعه اسلامی ایران باشند.دانلود pdf

موضوع: چگونگی تشویق دانش آموزان به شرکت در جلسات دعا

گردآورنده: زینب حسنلو

استان: تهران

شهرستان: قدس

نام مدرسه: آموزشگاه آیت اله خامنه ای

پایه ی تدریس: ششم ابتدایی

چکیده

دشمنان اسلام سالها به نقش این پایگاههای مذهبی و علمی پی برده و با انواع تبلیغات تلاش نموده که با ایجاد حربه ها و سرگرمیهای متنوع و جذاب و فریبنده جوانان را از مساجد و روحانیت جدا .نمایند لذا ضرورت برنامه ریزی برای پیوند دانش آموزان، نوجوانان و جوانان به مساجد بیش از پیش احساس میشود لذا بر همه عوامل مؤثر بر تربیت دینی دانش آموزان از جمله: مدیران، مربیان، معلمان، دبیران، اولیاء و ائمه جماعات لازم است با تکیه بر قرآن و سنت و رهنمودهای معصومین (ع) و متون اصیل اسلامی از جمله نهج البلاغه و صحیفه سجادیه برای تربیت اسلامی فرزندان این مرز و بوم تلاش نمایند. آموزش و پرورش سنگ زیربنای رشد و تربیت دانش آموز است بدون آموزش و پرورش اثربخش هیچ دانش آموزی روی سعادت و خوشبختی را نخواهد دید توجه صرف به علم منهای پرورش دانش آموز را دچار مشکلات عدیده ای خواهد نمود. در این میان یکی از مسائل تربیتی دانش آموزان که مطرح است پرداختن به تربیت دینی دانش آموزان از جمله علاقه مند کردن آنها، به دعا و دعا است. ساده انگاری در این مسیر نسلها را به قربانگاه میکشد و سرمایه های انسانی را تباه می سازد مهم ترین عامل در تربیت نیکو در افراد درک و کاربرد مؤثر دعا در زندگی است.انجام فریضه ی دعا باعث تربیت صحیح فرد خواهد شد و از این رهگذر نتایج سودمند عاید فرد و جامعه خواهد کرد در این میان اهمیت دعا بر کسی پوشیده نیست و آئین اسلام از بعد اجتماعی مهمی برخوردار است و بر آن تکیه و تاکید کرده است برگزاری دعاهای روزانه ی واجب نیز به صورت جماعت و گروهی یکی از این برنامه هاست.دانلود pdf

عنوان مقاله : چگونه می توان دانش آموزان را به شرکت در جلسات دعا ترغیب نمود

 گردآورنده: سمیه عبدی

آموزگار پایه ششم

دبستان حضرت آیت خامنه ای

استان تهران

شهرستان قدس 

چکیده:

باید عرض نمود که یکی از گرایش های انسان گرایش به مذهب و داشتن رابطة عاطفی با خدا است. گرایش به مذهب و اعمال و عبادات مذهبی در نهاد انسان به ودیعت نهاده شده است. هر اندازه تعلق و دلبستگی انسان به دنیا و مادیات کمتر باشد، به همان اندازه گرایش مذهبی در او قویتر بوده و از عبادات و مراسم مذهبی لذت می برد. وقتی دلبستگی به دنیا بیشتر شد و انسان در زندگی روزمره غرق واز توجه به خدا غافل شد، روحیه مذهبی او نیز کمرنگ شده و کمتر از عبادت لذت می برد. به طور کلی، عوامل لذت نبردن از دعا و مراسم مذهبی عبارتند از: گذشت زمان و افزایش سن، عادی شدن اعمال و رفتارها

با توجه به این دو اصل روان شناختی، این که مراسم مذهبی برای شما یکنواخت و تکراری جلوه نموده و از آن لذّت نمی برید، تا حدودی طبیعی است، اما این مسأله ای نیست که راه حل نداشته باشد، بلکه در روان شناسی اصولی بیان شده که با استفاده از آن ها می توان همیشه از دعاها و مراسم مذهبی لذت بُرد. در اینجا به چند اصل مهم و راهکار عمده اشاره می کنیم.تقویت انگیزه، ایجاد تنوّع، توجه به جاذبه های ظاهری و معنوی، آشنایی بیشتر با فلسفه دعا و مراسم مذهبی و آشنایی با معانی و مفاهیم دعا.دانلود pdf

 

موضوع :چگونه می توان  دانش آموزان را به شرکت در جلسات دعا ترغیب نمود

 پژوهنده : فاطمه عبدی

مقدمه

دعا، برترین عبادت و بالاترین رابطه بنده و معبود است .دعا عاملی است در جهت ساختن انسان و نزدیکی او با خدا .

بر اساس آیه ی شریفه (فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنيفاً فِطْرَتَ اللهِ الَّتي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها لا تَبْديلَ لِخَلْقِ اللهِ ذلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ) (سوره روم ، آیه ی سی )سرشت انسان گرایش به خداشناسی و خداگرایی دارد . بنابراین برای حصول به این هدف پرستش خداوند متعال امری ضروری است. با توجه به آیه (وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاّ لِیَعْبُدُونِ) (سوره ذاریات ، آیه ی ۵۶)

انسان سعادتمند شخصی است که خداوند متعال را عبادت کند و در گرو قرب الهی به کمال خویش خواهد رسید ؛همسو با این دیدگاه اریک فروم روان شناس انسان گرا منعقد است که متعهد شدن به یک عقیده ، ایدئولوژی و… از جمله منابع نیرومند سلامت روانی و خودشکوفایی انسان محسوب می شود . دانلود pdf

چگونه دانش آموزان را به شرکت در جلسه دعا  مدرسه ترغیب کنیم 

 نام و نام خانوادگي: لیلا گودرزی صحرا سفیدی

آخرین مدرک تحصیلی :   کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی

سال تحصیلی: بهار 1402

 

 

چکیده :

یکی از راههای تربیت دینی نوجوانان ، شرکت دادن آنها در دعا می باشد من به عنوان معلم پرورشی ، وظیفه دارم دانش آموزان را نسبت به انجام و یادگیری رفتارهای مذهبی ترغیب نمایم و در تربیت دینی دانش آموزان نقش مهم و تأثیر گذار ی دارم ، که یکی از این رفتارها و راههای تربیت دینی آنان ، خواندن دعا است .

متاسفانه در آموزشگاه من تعداد کمی از دانش آموزان در دعا شرکت می نمودند و این این مسئله برای بنده تعجب آور بود و بسیار بنده را آزار می داد و طوری شده بود که در همان هفته اول مدرسه تمام اشتغال فکری بنده را این موضوع به خود اختصاص داده بو که چرا دانش آموزان بنده اینقدر کم از دعا استقبال می کنند و چه دلایلی ممکن است که این موضوع رخ دهد ؟ چگونه بنده می توانم دانش آموزانم را به دعاخواندن و شرکت در دعا مدرسه تشویق و ترغیب نمایم دانلود pdf

 چگونه می توان دانش آموزان را به جلسه دعا ترغیب نمود

نویسنده: مرضیه فاضلی ورزنه، دارای مدرک کارشناس ریاضی، آموزگار پایه سوم دبستان نسیم ناحیه 4 اصفهان

چکیده:

برای ترغیب دانش‌آموزان به دعا، باید اولین قدم را در ایجاد علاقه آنان به این موضوع دانست. برای این منظور، می‌توان با ایجاد محیط‌هایی که دانش‌آموزان به راحتی و با شادی بتوانند دعا کنند، شروع کرد. همچنین، با برگزاری جلسات دعا در محیط دوستانه و شاد، دانش‌آموزان را به دعا ترغیب کرد و با آن‌ها برای رسیدن به خواسته‌هایشان دعا کرد. برای تشویق دانش‌آموزان به دعا، می‌توان از روش‌هایی مانند تشویق به انجام عملیاتی مثل پرورش گیاهان و کود دادن به باغچه استفاده کرد. در این روش‌ها، دانش‌آموزان با انجام کاری که در عمل ثمربخشی دارد، متوجه این مسئله می‌شوند که با دعا نیز می‌توان به خواسته‌های خود دست پیدا کرد. برای ترغیب دانش‌آموزان به دعا، آموزش صحیح دعا و فراهم کردن فرصتی برای تمرین دعا بسیار مهم است. همچنین، برگزاری رقابت‌های مرتبط با دعا و ایجاد جلسات دعا در ساعت‌های خاصی از روز و با فضای مناسب نیز می‌تواند به ترغیب دانش‌آموزان به دعا کمک کند.دانلود pdf

چگونه دانش ­آموزان را به خواندن دعا ترغیب کنیم؟

سیده محدثه سدیدی شال

مدرک فوق لیسانس،رشته روانشناسی تربیتی

مقطع ابتدایی

سابقه خدمت: 7سال

سمت:آموزگار پایه سوم

استان گیلان،شهررشت،ناحیه یک

چکیده

یکی از عمیق ترین نیازهای انسان ارتباط با خداوند است و انسان، نیازمند ارتباطی اختیاری با خداوند که جلوه ای از فقر ذاتی اوست. این ارتباط اختیاری که بالطبع نیازمند گفتگو با خداوند است که از طریق دعا و نیایش میسر می شود. دعا همان عبادت و برترین نوع عبادت به شمار می آید. دعا یعنی خواندن اما خواندنی که همراه با خواست و طلب است. دعا یک حرکت است، حرکتی به سمت نور و روشنایی و از آن جایی که دعا حالت عرفانی است  نقش به سزایی در حیات معنوی آدمی ایفا می کند و در واقع می توان آن را نقطه اتصال وجود آدمی با ماورالطبیعه دانست. دعا متنی است که می آموزد، آگاه می کند، علمی است که روح را به معراج روحانی می برد و از روزمرگی به خدا نزدیک می کند و در یک کلمه تعلیم و تربیت می دهد بنابراین با توجه به اهمیتی که دعا خواندن در زندگی هر انسانی در هر ادیانی دارد ضرورت ترغیب دانش اموزان به خواندن دعا بیشتر می شود در نتیجه این مقاله مروری با هدف ذکر راهکارهایی در خصوص ترغیب دانش­آموزان به خواندن دعا به نگارش در آمده است.دانلود pdf

چگونه می توان دانش آموزان را به شرکت در جلسات دعا ترغیب نمود؟

نویسندگان:

مهری محمدی

فروغ محمدی

 چکیده:

در بسیاری از محیط‌های آموزشی، دانش‌آموزان اغلب به دلیل عدم علاقه یا عدم آگاهی به اهمیت مشارکت در جلسات دعا و فعالیت‌های مذهبی، این فعالیت‌ها را در نظر نمی‌گیرند و در بسیاری از موارد حتی به آن‌ها مخالفت می‌کنند. این مشکل می‌تواند بر روی روحیه و رفتار دانش‌آموزان تأثیرگذار باشد و مانع از رشد روحی و معنوی آن‌ها شود. ترغیب دانش‌آموزان به شرکت در جلسات دعا می‌تواند به عنوان یکی از راهکارهای ترویج فرهنگ دینی و اعتقادی در محیط آموزشی مورد استفاده قرار گیرد. برای تشویق دانش‌آموزان به شرکت در جلسات دعا، می‌توان از روش‌های متنوعی مانند ایجاد فضای مذهبی، برگزاری جلسات دعا، ایجاد روال دعا و تشویق به مطالعه و تحقیق درباره مفاهیم دینی استفاده کرد. همچنین، ایجاد ارتباط مثبت و مستمر با دانش‌آموزان و تأکید بر اهمیت دین در زندگی شان نیز می‌تواند در ترغیب آن‌ها به شرکت در جلسات دعا مؤثر باشد. به طور کلی، ترغیب دانش‌آموزان به شرکت در جلسات دعا باعث ایجاد فضای مذهبی و ایجاد ارتباطات مثبت در محیط آموزشی می‌شود که به رشد روحی و معنوی دانش‌آموزان کمک می‌کند. دانلود pdf

چگونه می توان دانش آموزان را به شرکت در جلسات دعا ترغیب نمود؟

نیلوفر عمیدی

آموزگار پایه ی پنجم دبستان باقرالعلوم (ع) شهرستان آستانه اشرفیه

چکیده:

آموزش وپرورش سنگ زیر بنای رشد و تربیت کودک است. بدون آموزش وپرورش اثر بخش ، هیچ کودکی روی سعادت و خوشبختی را نخواهد دید . توجه صرف به علم منهای پرورش، کودک را دچار مشکلات عدیده ای  خواهد کرد . در این میان یکی از مسایل مهم که در تربیت کودکان مطرح است ،پرداختن به تربیت دینی کودکان از جمله علاقمند کردن آنها به دعا است. امام علی (ع) می فرماید:قلب نوجوان مانند زمین کاشته نشده ، آماده پذیرش هر بذری است که در آن پاشیده شود .”پس در تربیت تو شتاب کردم ، پیش از آنکه دل تو سخت شود و عقل تو به چیز دیکری مشغول گردد”.دانلود pdf

چگونه توانستم دانش آموزان دبیرستان عرفان را به شركت در دعای توسل ترغیب كنم؟
تجربه نگار : اشرف پناهي
پیشگفتار
منابع انساني نقش اساسي را در فرآیند تربیت دانش آموزان ایفا مي كنند. تدابیر، روش ها و تعاملاتي كه از سوی عوامل فهیم و معزز پرورشي و آموزشي در جریان تلاش مستمر در محیط های تعلیم و تربیت به ویژه در كلاس درس در فرآیند یاددهي و یادگیری جهت ایجاد تغییر و یا اصلاح رفتار متربیان به كار گرفته مي شود در بالندگي و تربیت نسل نو حائز اهمیت است.دانلود pdf

ترغیب کودکان به شرکت در جلسات دعا
فاطمه گرزین
در تربیت دینی چند مرحله اتفاق می افتد که عبارتند از:
مرحله انس دینی :دوره پیش از دبستان، اولین مرحله تربیت دینی مرحله انس دینی است. کودکان با مشاهده اقامه نماز، تالوت قرآن و انجام فرایض دینی
توسط اطرافیان به تقلید از آنها می پردازند که این تقلیدها زیربنای معرفت دینی است. خانواده در این مرحله نقش مهمی برعهده دارد.
تشویق کودکان در این زمان به دلیل تقلید حرکات نماز، شرکت در نماز جماعت، حضور در اجتماعات دینی و…
در تقویت انس دینی تأثیر بسزایی دارد.دانلود pdf

چگونه می توان دانش آموزان را به حضوردر مراسم دعا ترغیب کرد؟
الهام بختیار
مدرسه اطهر اهواز
چکیده :
دعا بزرگترین لطف الهی بر بنده است.دعا سرچشمه ی خیرات توجهات حضرت حق بر آدمیان است. دعا “مغز عبادت ” و ” لباس افتخار ” پارسایان در دنیا و دلباختگان آخرت است .دعا و نیایش در سنین کودکی اثر درخشانی در روح و روان طفل می گذارد ، هر چند ممکن است کودک ، الفاظ و عبارت های دعا و نیایش
را نفهمد ولی معنی توجه به خدا ، راز و نیاز با خدا ، استمداد از خداوند نیازدرپیشگاه خداوند بی نیاز را در عالم کودکی اش درک می کند. دانلود pdf

ترغيب دانش آموزان به شرکت در جلسات دعا
بهنام کاوياني فرد
چکيده
در روزگاري که آن را عصر اضطراب ناميده اند؛ نسل سرگشته ما بيش از هر زمان ديگر احساس تنهايي و بي هويتي مي کند و همواره به دنبال گمشده اي مي گردد تا در پناه آن آرام بگيرد و دشت تفتيده قلبش را نمناک سازد اما به هر دري مي زند کمتر جواب مي گيرد. بشر امروز بايد در خانه کسي را بکوبد که نيازمندان را از درگاهش نمي راند و خزانه کرمش پاياني ندارد و از اصرار فزون از حد درخواست کنندگان رنجور نمي شود. در اين روزگار تنهايي و بي کسي، دعا بارقه اميد است که در کانون دل آدمي مي درخشد و ابرهاي نوميدي را از آسمان زندگي کنار ميزند. با توجه به جايگاه دعا و نيايش در آموزه هاي ديني و ترغيب دانش آموزان به اين سمت و سو و رهايي بشريت از اضطراب و سردرگمي و وصل به قدرت اليزال الهي مطالبي به صورت مختصر در اين زمينه ارائه مي گردد.دانلود pdf

چگونه می توان دانش آموزان را به شرکت در جلسات دعا ترغیب نمود؟
انسیه منصوری
اداره آموزش و پرورش شهریار
هنرستان هاجر

چکیده:
در این مقاله بیشتر منابع و ماخذ آیات قرآن و احادیث قدسی است که در همان متن مقاله عنوان شده است و خاطره ای نیز از یکی از جلسات دعا در مدرسه بیان شده است.تلاش بر این شده است که در مورد راهکارهای عملی برای تشویق و ترغیب دانش آموزان برای شرکت در جلسات دعا اندیشیده شود. دانلود pdf

چگونه دانش اموزان را به شرکت در جلسات دعا ترغیب نمود؟
محقق : سجادزمانی
استان : اصفهان
منطقه : باغبادران
مقدمه :
نماز و دعا خواندن ميراث تمامي انبياء است. هر پيامبري که مبعوث به رسالت شد.انسانها را به نماز دعوت کرد و به آن سفارش نمود. قرآن کريم در سوره مريم آيه 31  از دعوت به نماز حضرت عيسي(ع) و در آيات بعد از دعوت، به نماز حضرت اسماعيل (ع) ياد کرده است. در سوره طه خداوند به پيامبر (ص)مي فرمايد: خانواده و پيروان خود را به نماز امر کن و در اين دعوت شکيبا باش. نماز و دعا خواندن کشتي نجات است که همه افراد بخصوص کودکان و نوجوانان ها و جوان ها را از طوفان ها و خيزاب ها عبور مي دهد و به ساحل آرامش و رستگاري مي رساند. دانلود pdf

شرکت دانش آموزان در مراسمهای دعای دسته جمعی صبحگاه و ظهر گاه
نام و نام خانوادگي: حمید بهرامي
پست سازماني : آموزگاری
رشته تحصیلي : ابتدایي
آخرین مدرک تحصیلي : لیسانس
دوره تحصیلي : ابتدایي دوره دوم

چکیده
همه ما نیاز داریم که از طریق خواندن نماز، دعا و قرآن با خداوند ارتباط برقرار کنیم و باید بخشي از وقت زندگي خود را به این کار اختصاص دهیم که از این طریق به آرامش خواهیم رسید. مسئله جذب دانش آموزان به دعا و نیایش موضوعي است که در رابطه با آن تجارب روایتي زیادی تدوین ميگردد. همچنین در رابطه با موضوع ترویج دعا در مدرسه نیز مي بایست از تجربیات تربیتي همکاران بهره مند شد. فرهنگیان و معلمان همواره تجارب روایتي خود را در این رابطه در معرض سایر همکاران این رشته قرار داده اند. در پژوهش عملي حاضر نیز تالش شده است که این موضوع بیشتر و دقیق تر بسط داده شود. چرا که در نظر دارم این تجربه در اختیار همه همکاران قرار گیرد. همانطور که مي دانیم پس از نهاد خانه و خانواده که کانون پر مهر و محبت پدر و مادر است مدرسه مهم ترین مکان برای تعلیم و تربیت است جائي که محل بروز و ظهور رسالت خطیر معلمي است که اگر او معلمي کند راه انحراف بسته مي شود و در زندانها مسدود مي گردد. مکتب تعلیم و تربیت اسالمي رسالت های مهمي را برای معلم و مربي ترسیم کرده است.دانلود pdf

چگونه می توان دانش آموزان را به شرکت در جلسات دعا ترغیب نمود؟
نام محقق : ساناز ویسکرمی
دبیرمقطع متوسطه اول دبیرستان پاسارگاد
استان لرستان ، شهرستان معموالن

چکیده :
پژوهش حاضر مربوط به دانش آموزان مدرسه راهنمایی پاسارگارد می باشد . در این پژوهش نشان دادم كه چگونه با راهکارها و تجربیات دیگران و همکاري كادر مدرسه می توان هر اقدام مثبتی را در مدرسه به انجام رساند.
در این پژوهش روشهای مشاهده ، پرسشنامه، مشاهده مشارکتی و مصاحبه و مطالعات کتابخانه ای را انتخاب نمودم. با دیدن میزان مشارکت دانش آموزان در مراسم نماز ودعا وبعد از جمع آوری اطالعات و تجزیه وتحلیل آن با راه حل های تقویت روحیه نمازونیایش در دانش آموزانم پرداختم. تربیت یکی از اساسیترین نیازهاي بشري است كه در پرتو آن میتوان به سعادت كه همان قرب الهی است، راه یافت. از میان دوران رشد یک فرد، دوران نوجوانی بهدلیل ویژگیهاي خاص خود داراي اهمیت ویژهاي است؛ بنابراین تربیت اسالمی نوجوان مسلمان، بسیار ضرورت دارد و بندگی خداوند متعال در این دوره، تنها از طریق تربیت صحیح دینی حاصل میشود. از مهمترین ابعاد تربیت دینی در دورة نوجوانی، تربیت عبادي است. هدف پژوهش حاضر، ارائه راهکارهاي تربیت عبادي نوجوانان است.
دانلود pdf

راهكارهاي ترغيب نوجوانان به دعا
زهرا رجايي آذرخواراني
کارشناسی ارشد ادبيات عرب ودبير عربی شهرستان جرقويه سفلی استان اصفهان

چكيده
يكي از آسيبهاي بزرگ در حوزه تربيت ديني، اعراض و يا كم ميلي نوجوانان به امور معنوي مانند دعا به درگاه الهي است. اين مقاله با عنوان راهكارهاي گرايش و تشويق نوجوانان به دعا به صورت توصيفي- تحليلي، ضمن بررسي مفهوم، حقيقت و اهميت دعا ، عوامل و زمينهسازهاي خارج از وجود انسان كه موثر در گرايش نوجوانان به دعا است و راهكارهاي لازم كه متناظر به عوامل زمينهساز است را مورد بررسي قرار داده است. نتايج حاصل از اين تحقيق نشان ميدهد، در رهيافت ديني، عوامل موثر در گرايش نوجوان به دعا ريشه در عواملي همچون خانواده، مدرسه، رسانه و گروه همسالان دارد كه در مجموع اين عوامل، معلمين و آموزش و پرورش سهم عمده اي دارد كه بايد با تكيه بر قرآن و سنت و رهنمودهاي معصومين (ع) و متون اصيل اسلامي از جمله نهج البلاغه و صحيفه سجاديه براي تربيت اسلامي فرزندان اين مرز و بوم تلاش نمايند. دانلود pdf

چگونه توانستم دانش آموزان پایه دومم را با مفاهیم نماز آشنا كنم؟

نام و نام خانوادگی : خدیجه الیاسی

اداره كل آموزش و پرورش استان ایلام
اداره آموزش و پرورش شهرستان مهران

آخرین مدرک تحصیلی : كارشناسی ارشد
دوره تحصیلی : پایه دوم ابتدایی

چکیده
یکی از راههای تربیت دینی کودکان ، شرکت دادن آنها در نماز جماعت میباشد اینجانب به عنوان معلم، وظیفه دارم دانش آموزان را نسبت به انجام و یادگیری رفتارهای مذهبی ترغیب نمایم ودر تربیت دینی دانش آموزان نقش مهم و تأثیرگذاری دارم، که یکی از این رفتارها و راههای تربیت دینی آنان، خواندن نماز جماعت است. متاسفانه در کلاس من تعداد کمی از دانش آموزان معنی نماز را می دانستند و در نماز جماعت شرکت مینمودند واین مسئله بسیار بنده را آزار میداد که چرا دانش آموزان بنده اینقدر کم از نماز استقبال میکنند؟ چگونه بنده میتوانم دانش آموزانم را قبل از سن تکلیف به نماز خواندن و شرکت در نماز جماعت مدرسه تشویق و ترغیب نمایم. دانلود pdf

چگونه می توان دانش آموزان را به جلسات دعا ترغیب کرد؟
سمانه علی بخشی
آموزگار پایه چهارم
دبستان دوازده فروردین
شهرستان شاهین شهر
آموزش دعا به کودکان به چه روشی کاربردی است؟
یک اصل مهم این است که بازی کودک زندگی اوست و زندگی کودک بازی اوست .پس آموزش به کودکان نباید جدی و خشک باشد بلکه باید با محبت و متناسب با سن کودک با او همراه شد. لذا آموزش به کودک باید در قالب بازی و سرگرمی و در بستر محبت باشد. باید تلاش کنیم تا فرزند ما از روی اختیار و با انگیزه به سراغ آموزش بیاید. به همین خاطر سعی کنید از همراهی شما در روند آموزش لذت ببرد و با به کارگیری ادبیات جاری در محتوای دوره در طول
روز، در قالب بازی و سرگرمی و تشویق او بعد از هر موفقیت، تصویر زیبایی را از این روند در ذهن او شکل دهید. در انتخاب نحوه انگیزه سازی و تشویق کودک، شما هستید که علایق او را بهتر از هرکسی میشناسید. پس دقت کنید و پس از شناخت این علایق برای تشویق از آن ها استفاده کنید.دانلود pdf

چگونه میتوانم دانش آموزانم را به دعا و ارتباط با خدا خصوصا روزه ترغیب نمایم؟
نام و نام خانوادگی: آزاده نادری فرد
دبیرستان متوسطه دوم شهید محبوبه دانش
شهرستان آشتیان
بیان مسئله: با توجه به اینکه من دبیر ریاضی هستم و در کلاس از ابتدا تا پایان جلسه هرگز چالش دینی و اعتقادی شکل نمیگیرد، ورودم به مسائل و چالش های مذهبی اغلب غیر ممکن میباشد. اما بعضی روزها که توفیق حضور در نماز جماعت برایم فراهم میشود، عدم استقبال دانش آموزان برایم به عنوان یک مسئله محل توجه است.

راه های جمع آوری اطلاعات: تصمیم گرفتم از هر فرصتی جهت تبادل اطلاعات درباره مسائل دینی استفاده کنم و تنها روشی که به جهت رشته کاری برایم مقدور بود، مشاهده و مصاحبه نامحسوس آن هم در حیطه مسائل اعتقادی بود.دانلود pdf

ترغيب دانش آموزان به شرکت در جلسات دعا
فاطمه شريفي
چکيده
هر انساني در زندگي، دچار گرفتاري و مشكلاتي شده اضطراب و نگراني برايش دست مي دهد و در برخي موارد، نجات و رهايي از آن، خارج از توان انسان است به عبارتي، وارد آمدن فشارهاي فراتر از توانمندي آدمي، باعث اضطراب مي شود كه تحمل آن در دراز مدت از توان انسان خارج است. لذا بهترين راه براي نجات از اضطراب و نگراني، دعا و نيايش با خداي سبحان است؛ چرا كه دعا، برقراري ارتباط انسان با خداست، انسان به واسطه دعا و توجه به خدا، شايستگي بيشتري براي درك فيض خداوند پيدا مي كند و در نتيجه تكيه گاهي براي برطرف كردن ناراحتي هاي خود پيدا مي كند. بنابراين دعا چراغ اميد را در دل انسان روشن مي نمايد.دانلود pdf

بررسی راهبرد های ایجاد انگیزه در دانش آموزان برای شرکت در جلسات دعا و نماز
فاطمه جعفری
آموزگار و دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مشاوره مدرسه
چکیده
یکی از اهداف مهم آموزش و پرورش هر کشور این است که دانش آموزان را به منزله یک انسان به هدف غایی زندگی رسانده و او را به یک انسان کامل تبدیل کند. معنای انسان کامل در کشور های مختلف بر مبنای ایدئولوژی آن تعریف می شود. هدف از تعلیم و تربیت در ایران در قامت جمهوری اسالمی و مرکز جهان تشیع، تربیت انسان فکور و فراهم کردن مسیر برای رسیدن به حیات طیبه است. دعا و نیایش در ساحت معنوی اسالم به عنوان مسیری برای تجدید عهد انسان با خداوند متعال و همچنین زمینه ساز ظهور و بروز فضایل اخلاقی و دوری از رذایل اخالقی است. همچنین حب اهل بیت و بیزاری از دشمنان اسالم با شرکت در جلسات دعا و نیایش در دلها جوانه میزند. از این رو به ضرورت تشویق دانش آموزان به عنوان سفیران آینده ی این مرز و بوم به شرکت در جلسات دعا و نیایش پی میبریم. پژوهش حاضر با هدف پیدا کردن راه های درست و اصولی برای تشویق دانش آموزان به شرکت در جلسات دعا، با روش کتابخانه ای- تحلیلی انجام گرفته است.دانلود pdf

دعا؛از تاثیرات تربیتی، معرفتی و روانشناختی تا تبیین راهکارهای ترغیب دانش آموزان به شرکت در مراسمات دعا
مریم صارم پور
چکیده
یکى از مهمترین آموزه هاى تربیتى مکتب حیات بخش اسلام، دعا و نیایش است. برای دعا به عنوان یکی از كنش های اساسی دین، در حیطه های متفاوت زندگی انسان فواید و آثار گوناگون را میتوان یافت.بدین منظور، با بهره گیرى از روش تحلیلى توصیفى و با مراجعه به منابع معتبر اسلامى و دانش روانشناسى، به مسئله مورد بحث این پژوهش پرداخته خواهد شد.دانلود pdf

چگونگی تشویق دانش آموزان برای شرکت در جلسات دعا
تهیه و تنظیم : مریم نیکوکارآموزگار ابتدایی
مدرسه شهید دانش حجتی 2
چکیده:
دشمنان اسلام سالها به نقش این پایگاههای مذهبی و علمی پی برده و با انواع تبلیغات تلاش نموده که با ایجاد حربه ها و سرگرمیهای متنوع و جذاب و فریبنده جوانان را از مساجد و روحانیت جدا نمایند. لذا ضرورت برنامه ریزی برای پیوند دانش آموزان، نوجوانان و جوانان به مساجد بیش از پیش احساس می شود. لذا بر همه عوامل مؤثر بر تربیت دینی دانش آموزان از جمله: مدیران، مربیان، معلمان، دبیران، اولیاء و ائمه جماعات لازم است با تکیه بر قرآن و سنت و رهنمودهای معصومین (ع) و متون اصیل اسلامی از جمله نهج البلاغه و صحیفه سجادیه برای تربیت اسلامی فرزندان این مرز و بوم تلاش نمایند .آموزش و پرورش سنگ زیر بنای رشد و تربیت دانش آموز است. بدون آموزش و پرورش اثر بخش هیچ دانش آموزی روی سعادت و خوشبختی را نخواهد دید. توجه صرف به علم منهای پرورش، دانش آموز را دچار مشکلات عدیده ای خواهد نمود .دانلود pdf

«نقش دعا در خودسازي با تأكيد بر دعاهاي ماه مبارك رمضان»

گردآورنده:
«معصومه بيات»
«دبير زبان و ادبيات فارسي»
«دبيرستان روشنگر شاهد، منطقه١٢»
 چكيده
دعا در اسـلام به عنوان وسيله و راهي براي ارتباط و نزديك شدن به معبود معرفي شده است. هر انساني با استفاده از اين وسيله ميتوانـد با پروردگار خويش خلوت كرده و راز و نياز و گفتگو كنـد. در دوره جديد كه زندگي ماشيني مدرن بر بشر چيرگي يافته و رسانه ها پيوسته به گونه اي ماديت و گرايش به
مظاهر زندگي مادي را القاء ميكننـد و انسانها در زواياي روح و روان، خويش را پرتاب شده در فضا و بدون تكيه گاه مي يابند؛ درچنين شرايطي دعا بهترين درمان براي آلام انسان است، روح و روان آدمي را تغـذيه ميكنـد، شادابي و طراوت به زنـدگي خشـك مادي ميبخشد و بالاخره تكيه گاه مطمئن به اونشان ميدهد.دانلود pdf

چگونه می توان دانش آموزان را به شرکت در جلسات دعا ترغیب نمود
نام و نام خانوادگي:آمنه کاسب یوسفي نژاد
پست سازماني : آموزگار
رشته تحصیلي :زبان و ادبیات فارسي
دوره تحصیلي :دوره دوم آموزش ابتدایي
سمت فعلي :آموزگار پایه های پنجم و ششم
چکیده:
باید عرض نمود که یکی از گرایش های انسان گرایش به مذهب و داشتن رابطة عاطفی با خدا است. گرایش به مذهب و اعمال و عبادات مذهبی در نهاد انسان به ودیعت نهاده شده است. هر اندازه تعلق و دلبستگی انسان به دنیا و مادیات کمتر باشد، به همان اندازه گرایش مذهبی در او قویتر بوده و از عبادات و مراسم مذهبی لذت می برد. وقتی دلبستگی به دنیا بیشتر شد و انسان در زندگی روزمره غرق و از توجه به خدا غافل شد، روحیه مذهبی او نیز کمرنگ شده و کمتر از عبادت لذت می برد. به طور کلی، عوامل لذت نبردن از دعا و مراسم مذهبی عبارتند از: گذشت زمان و افزایش سن، عادی شدن اعمال و رفتارها با توجه به این دو اصل روان شناختی، این که مراسم مذهبی برای شما یکنواخت و تکراری جلوه نموده و از آن لذّت نمی برید، تا حدودی طبیعی است، اما این مسأله ای نیست که راه حل نداشته باشد، بلکه در روان شناسی اصولی بیان شده که با استفاده از آن ها می توان همیشه از دعاها و مراسم مذهبی لذت بُرد. در اینجا به چند اصل مهم و راهکار عمده اشاره می کنیم.دانلود pdf

چگونه میتوان دانش آموزان را به شرکت در جلسات دعا ترغیب نمود؟
عرفان شمسی

چکیده
یکی از موضوعات که در دین اسلام از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، دعا و نیایش و ارتباط با خداست. دعا کردن اثرات و فواید بسیاری برای انسان ها دارد و از جمله مهمترین آن، احساس آرامش و کمک خواستن از قدرت مطلق و خالق انسان، خداوند تعالی است. به خاطر همین اهمیت بسیار، لازم است تا برای حضور فعال افراد و به خصوص دانش آموزان و نوجوانان برای شرکت در جلسات دعا و نیایش برنامه ریزی هایی صورت بگیرد و با راهکارهای مناسب، حضور حداکثری آنان را رقم بزنیم. در این مسیر نقش معلمان و کادر مدرسه در کنار خانواده ها بسیار حائز اهمیت است و اگر به خوبی بتوانند روحیه ی معنوی و مذهبی کودکان را شکل دهند و تربیت کنند میتوانند زمینه ساز آینده ای روشن برای آنان باشند. هدف اصلی این مقاله یافتن بهترین راهکارها برای جذب دانش آموزان و مشارکت دادن فعالانه آنها در جلسات دعا، اعیاد و جشن های مذهبی و مراسم های دینی است و از روش مصاحبه برای بدست آوردن اطلاعات استفاده شده است.دانلود pdf

چگونه می توان دانش آموزان را به شرکت در جلسات دعا ترغیب نمود؟
نام محقق : لیلا حسنوند
استان لرستان ، شهرستان بروجرد
چکیده :
در اين پژوهش نشان دادم كه چگونه با راهکارها و تجربیات ديگران و همکاري كادر مدرسه مي توان هر اقدام مثبتي را در مدرسه به انجام رساند. در این پژوهش روشهای مشاهده ، پرسشنامه،مشاهده مشارکتی و مصاحبه و مطالعات کتابخانه ای را انتخاب نمودم. با دیدن میزان مشارکت دانش آموزان در مراسم نماز ودعا و بعد از جمع آوری اطلاعات و تجزیه وتحلیل آن با راه حل های تقویت روحیه نماز و نیایش در دانش آموزانم پرداختم. تربیت يکي از اساسيترين نیازهاي بشري است كه در پرتو آن ميتوان به سعادت كه همان قرب الهي است، راه يافت. دانلود pdf

چگونه می توان دانش آموزان را به شرکت در جلسات دعا ترغیب نمود؟
محور: مفاتیح الجنان
پدیدآورنده: طاهره شاهمرادی
سمت: دبیر تربیت بدنی
استان: اصفهان
منطقه: فلاورجان
آموزشگاه: حضرت زینب
هر چند باید بپذیریم در ترغیب دانش آموزان به دعا و فرایض دینی نقش خانواده ها بسیار پررنگتر از مدرسه هست دانش آموزان بیشترین ساعات از زندگیشان را در کنار خانواده می گذرانند زمانی که دانش آموز می بیند و درک می کنند که خانواده اش به فرایض دینی اهمیت میدهد و عمل می کند حتما با خانواده همسو خواهد شد.
آنچه خودمان و دانش آموزان و خانواده ها باید بدانند و درک کنند مفهوم دعا و فرایض دینی است اگر بدانیم دعا یعنی طلب مغفرت و استغفار از پروردگار بزرگ است در دعا کردن از خداوند می خواهیم از گناهان و لغزش هایی که در زندگی انجام داده ایم بگذر و در واقع توبه ی ما را بپذیرد و در دعا به رفع مشکلات عموم مردم می پردازیم و همیشه ما در دعا کردن اول به دیگران دعا می کنیم و بعد به خودمان.دانلود pdf

چگونه می توان دانش آموزان را به شرکت در جلسه دعا ترغیب نمود.

صغری فریمانی
آموزگار دوم ابتدایی
مدرسه استقلال شهرستان گرمه
چکیده:

دشمنان اسلام سالها به نقشه این پایگاه های مذهبی و علمی پی برده و با انواع تبلیغات تلاش نموده که با ایجاد سرگرمی های متنوع و جذاب و فریبنده جوانان را از مساجد و روحانیت جدا نمایند لذا برنامه ریزی درست باید انجام شود تا بتوانیم جوانان را به مساجد و شرکت در جلسات دعا علاقه مند نماییم که در این مسیر معلمان و مدیران و اولیا نقش بسزایی دارند که این کار را می توان با تکیه بر قرآن و رهنمودهای معصومین و متون اصیل اسلامی از جمله نهج البلاغه و صحیفه سجادیه انجام داد. دانلود pdf

چگونه می توان دانش آموزان را به شرکت در جلسات دعا ترغیب نمود.

سهیلا گلستان.

آموزگار پایه ششم.

دبستان شهید کیانی زاده روستای سلطان آباد

پروردگار متعال خالق آدمی است. او با تمام صفات و ویژگیها ی انسان و نیز سیر تکامل و رشد او بی کم و کاست آشناست. در تعلیم و تربیت برای معلمان و
مربیان و اولیا آشنایی با و یژگیهای مخاطبان بیش از هرچیز دیگر ی مهم و حیاتی است. کسانی که قرار است یک برنامه منظم و دقیق آموزشی و تربیتی را با دانش و نگرش و توانایی بیشتر ،بهتر و جدی تر ترکیب کنند، باید بدانند کار زمانی حساس تر و دقیق تر می شود که بدانند مخاطبان کودکانی هستند که
هر نقش کوچکی تا ابد بر صفحه جان و اندیشه شان باقی خواهد ماند.دانلود pdf

بررسی تاثیردعا و نیایش درسلامت و بھداشت معنوی انسانھا از نظر آیات قرآن و سیره و سنت پیامبر اعظم ص و معصومین ع
نویسنده: سیده فاطمھ حسینی، کارشناسی ارشد الھیات و معارف اسلامی

دانشگاه آزاداسلامی واحد آزادشھر
چکیده:
قلمرو دین و آموزه ھای آن تمام ابعاد زندگی فردی و اجتماعی بشر را در بر می گیرد کھ مھم ترین آن توجھ بھ بھداشت جسمانی و روانی است. در مکتب حیات بخش اسلام، ھیچ انسانی حق ندارد با انجام کارھای زیان آور و ترک امور مفید بھ سلامت جسم و روان خود آسیب وارد کند. نظر بھ این کھ مسئلھ سلامتی ھم برای فرد و ھم برای جامعھ از موضوعات مهم بوده و از سوی دیگر دغدغھ بیماری ھای فردی و اجتماعی تمام جوامع را تھدید میکند، لذا ھمیشھ بشر بھ دنبال کشف علل و عوامل پیدایش بیماری و دست یابی بھ سلامت جسم و روان بوده است. خداوند در قرآن کریم تنھا راه رستگاری و سعادت انسان را در تزکیھ و پالایش روان آدمی می داند. دانلود pdf